Blogger Widgets

Friday 10 November 2017

FUNDAMENTALS OF NETWORKING

1.0    DEFINISI KONSEP RANGKAIAN

APA ITU INTERNET ?

Internet (kependekkan dari interconnection-networking) adalah seluruh jaringan komputer yang saling berhubung menggunakan standard sistem global trasmission control protocol / internet protocol suite (TCP/IP) sebagai protocol pertukaran paket (packet switching communication protocol) untuk melayari berjuta pengguna di seluuh dunia.Rangkaian internet terbesar adalah internet.Cara menghubungkan rangkaian dengan kaedah dinamakan internetworking.

2.0    DEFINISI MODEL RANGKAIAN ( DEFINE OF NETWORK MODEL) – OSITHE 7 LAYERS OF THE OSI MODEL

OSI – OPEN SYSTEM INTERCONNECTION

Merupakan kerangka kerja (framewok) untuk melaksanakan protokol dalam 7 lapisan. Proses kawalan melalui satu lapisan kepada lapisan berikutnya. Bermula dari lapisan aplikasi (application layer) pasa sesebuah stesyen hinggalah kepada lapisan yang ke bawah pada satu – satu saluran (channel) ke stesyen berikutnya mengikut hieraki yang telah ditetapkan.

3.0    APAKAH (KOMPUTER) RANGKAIAN ?

Dalam dunia komputer, rangkaian adalah amalan yang menghubungkan dua atau lebih peranti pengkomputeraan bersama-sama bagi tujuan pengkongsian data. Rangkaian dibina dengan campuran perkakasan dan perisian komputer.Rangkaian komputer boleh menjadi dua komputer yang berkaitan :

 komputer ----------- komputer 


Rangkaian komputer juga boleh terdiri daripada dan biasanya dibuat bagi lebih daripada dua komputer. 


CIRI - CIRI RANGKAIAN KOMPUTER Tujuan utama rangkaian komputer adalah untuk berkongsi sumber : 

1. untuk memainkan CD muzik dari satu komputer sambil duduk di komputer lain. 

2. Anda mungkin mempunyai komputer yang tidak mempunyai DVD     

Dalam kes ini anda boleh meletakkan cakera filem (DVD) pada komputer yang mempunyai pemain dan kemudian melihat filem pada komputer yang tidak mempunyai pemain. 

3. Anda boleh meletakkan cakera dengan gambar pada satu komputer dan membiarkan komputer lain mengakses gambar tersebut. 

4. Anda boleh mencipta fail dan menyimpannya di dalam satu komputer yang lain yang berkaitan dengannya.


RUJUKAN : NOTA KV SEMESTER 1 (KSK 102), 2014

No comments:

Post a Comment